Waar vind je hoeveel geld de overheid uitgeeft aan integratie (van vluchtelingen met een verblijfsvergunning)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Hier zie je wat het rijk op de begroting heeft voor integrartie. Daarbij is ook aangeduid wat er precies wordt verstaan onder integratie.
http://www.rijksbegroting.nl/2013/voorbereiding/begroting,kst173859_10.html
Daarnaast zijn er natuurlijk uitgaven van provincies en gemeenten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie, daar staat inderdaad veel waar ik verder mee kan!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kijk even naar een of andere FOD --- welke minister gaat over dit beleid --- integratie --daar moet je het wel vinden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet, dank voor die link!

Antwoorden (1)

Volgens een artikel in Elsevier van het jaar 2010 kostte in dat jaar de opvang van asielzoekers ruim een half miljard per jaar. Er waren in dat jaar 20.000 asielzoekers, veel meer dan de begrote 13.644. De kosten in dat jaar waren 520 miljoen. Dat is per asielzoeker € 26.000 per jaar. Er was minder uitstroom dan verwacht en er werd vaker dan verwacht een beroep gedaan op medische zorg.

In 2012 was de toestroom aan asielzoekers volgens de Telegraaf minder dan in 2010. Er waren toen nog 13.000 asielzoekers. Kosten in dat jaar 380 miljoen. Dat is per asielzoeker € 29.000 per jaar.

Het kleinere aantal asielzoekers werd door minister Leers in 2012 verklaard doordat veel asielzoekers gebruik maken van reisagenten die weten in welke landen asielzoekers de meeste kansen hebben om toegelaten te worden.
fisbel