Welk insect is dit?

Ben net gebeten door een groen insect dat kan vliegen. Het begon meteen soort van te branden toen die beet en begon pijn te doen. Ik zit op dit moment in zuid frankrijk aan de kust. Nu vraag ik me af wat voor insect het is?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Insecten
1.1K

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk ben je gestoken door een daas.

Dazen strijken snel neer en bijten dan vrijwel onmiddellijk, wat meestal goed te voelen is. Naast deze korte pijnlijke ervaring is er ook het gevaar van bacteriële infecties die meestal goed te behandelen zijn met antibiotica. Dazen steken dus niet, omdat ze geen angel hebben.

Dazen zijn snel (25 km/h) en achtervolgen hun prooi hardnekkig, soms wel een kilometer lang. Na een beet kunnen dazen niet snel wegvliegen, zodat men hen met een welgemikte klap kan doodslaan; dan heeft men de beet echter al te pakken, die meestal tot een fikse jeukbult leidt. De snuit van de daas bestaat uit een tal van mesjes, waardoor de huid, bij een beet, als het ware wordt opengesneden. Door dit mechanisme is de daas, in tegenstelling tot een steekmug, in staat om ook door sommige dunne kledingstukken heen te bijten.

Dazen (Tabanidae) zijn een familie van bloedzuigende insecten die behoren tot de orde tweevleugeligen (Diptera). De daas wordt ook wel brems, bremster, daps, paardenvlieg, blinde daas, blinde mug, blinde vlieg, dazerik, of bouw genoemd. De familie is wereldwijd verspreid; er zijn ongeveer 4400 beschreven soorten.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maar dazen zijn toch zwart en niet groen dit was echt een groene insect.
Antoni
5 jaar geleden
Er zijn ongeveer 4400 beschreven soorten. Daar zit vast wel een groene of groenachtige bij.